فهرست مطالب
فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 10 (پاییز 1390)
- تاریخ انتشار: 1390/10/11
- تعداد عناوین: 7
- مقالات عربی
-
صفحه 7
هذه المقاله تبحث عن التفصیل فی جریان الاستصحاب بین الشبهات الحکمیه و الموضوعیه الذی ذهب الیه المحقق النراقی; و تتبعه السید المحقق الخویی;. هذا التفصیل لم ینشا عن قصور الروایات الداله علی حجیه الاستصحاب لان عموم التعلیل الوارد فی صحیحه زراره یشمل الشبهات الموضوعیه و الحکمیه علی السواء، بل منشا التفصیل هو شبهه التعارض بین استصحاب بقاء المجعول و استصحاب عدم جعل الزاید. اجاب عنها الشیخ الانصاری; و المحقق الخراسانی; و المحقق النایینی; و لکن السید الخویی; عمقها بالصیاغه الجدیده حتی ترفع عنها الاشکالات المطروحه من جانب هولاء الاعلام و آخر من طرح الشبهه وحلها الشهید الصدر;.
کلیدواژگان: الاستصحاب، الشبهات الحکمیه، الشبهات الموضوعیه، جریان الاستصحاب بین الشبهات الحکمیه -
صفحه 53
إن بحث التداخل من اهم المباحث الاصولیه. ما وصلت هذه الرساله، التحقیق له، والنتیجه التی وصلنا إلیها فی نهایه الشوط هی: «ان القاعده عدم التداخل مطلقا لا فی الاسباب و لا المسببات، و هی مقتضی الادله الاجتهادیه والاصول العملیه، و الثمره هی العزیمه مطلقا فی البابین».
کلیدواژگان: الاسباب و المسببات الشرعیه، تداخل الاسباب، تعاقب الاسباب - مقالات فارسی
-
صفحه 83
تردیدی در جانشینی امارات و اصول در مقام قطع طریقی محض نیست؛ اما در مورد جانشینی ظنون مقام قطع موضوعی این پرسش مطرح است که آیا میتوان با یک خطاب واحد دو تنزیل را انجام داد؛ یعنی هم ظن را جانشین قطع در آثار قطع کرد و هم مودا را جانشین واقع نمود. شیخ انصاری1 تنزیل امارات و اصول را در مقام قطع صفتی نمیپذیرد، اما معتقد است که امارات و ظنون میتوانند جانشین قطع موضوعی طریقی شوند. محقق خراسانی معتقد است که ظنون و امارات ثبوتا نمیتوانند جانشین قطع موضوعی طریقی شوند. محقق اصفهانی1 ضمن رد دیدگاه محقق خراسانی، نهایتا در محال دانستن این که با خطاب واحدی مثل «الظن کالقطع» بتوان دو تنزیل را انجام داد، با محقق خراسانی، هم عقیده است. از نظر استاد لاریجانی امارات چه به لحاظ اثباتی و چه به لحاظ ثبوتی میتوانند جانشین قطع موضوعی شوند. این نوشتار به تبیین، بررسی و سنجش دیدگاهها در این خصوص میپردازد.
کلیدواژگان: قطع طریقی، قطع موضوعی، جانشینی امارات و اصول -
صفحه 105
پژوهش حاضر با هدف توصیف ماهیت «معنا» سامان یافته است. مسئله چیستی معنا از مبانی دانش تفسیر متون به شمار میرود. از این رو گزینش هر نظریه خاص معنایی، نقش موثری در تفسیر متون به صورت عام و تفسیر متون دینی به ویژه ایفا مینماید. در این پژوهش نخست به شیوه تحلیل بودهها، برخی از نظریههای قابل توجه معنایی ارزیابی شده، آن گاه ضمن تبیین ارتباط لفظ و معنا، و گستره معانی و حقایق نفسالامری، نظریه «وضعگروی» با ویژگی شمولگرایی معنایی توجیه یافته است. نظر داشت کلی در پژوهش حاضر، تطبیق مبانی، دلایل و لوازم منطقی نظریهها بوده است.
کلیدواژگان: معنا، تفسیر متون، نظریه های معنایی وضع گروی، حقیقت، نفس الامر، مفاهیم -
صفحه 137
این مقالهدر راستای آسیبشناسی جریان روایتگرا در تفسیر و فهم قران به بررسی مساله حجیت ظواهر قرآن و دیدگاه روایتگرایان شیعه و سنی پیرامون آن پرداخته و تقریری نو از ادله آنان در انکار حجیت ظواهر ارایه مینماید. در این تقریر، ادله روایتگرایان در سه محور خطاب قرآن، زبان قرآن و دلالت قرآن مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به لحاظ خطاب قرآن، مدعای اختصاصی بودن خطاب، به لحاظ زبان قرآن، مدعای پیچیدگی و تشابه زبان، و به لحاظ دلالت قرآن، مدعای ظنی و نامعتبر بودن دلالت از سوی آنان با مناقشات و تاملات جدی مواجه است.
کلیدواژگان: حجیت ظواهر، قرآن، جریان روایت گرا - احیا تراث
-
صفحه 161
- اطلاع رسانی
-
صفحه 205
-
Page 7
This article is going to discuss views of the researcher Naraghi and the researcher Khouie that distinguished between the Presumption of continuity (Istishab) in the doubtful declarative statements and in the doubtful subjects. This distinguishing does not stem from deficiency of traditions (Ahadis) which proof authenticity of the Presumption of continuity (Istishab) because generality of the valid tradition, which was narreted by Zorareh, indicates that the Presumption of continuity (Istishab) in the doubtful declarative statements and in the doubtful subjects is the same. However, this distinguishment stems from conflictness between the Presumption of continuity of the persistence of what was coinaged and the Presumption of continuity of the non-existent of what was coinaged as redundant. Some scholars as sheikh Ansari, the researcher Khorasani and the researcher Naeini had rejected the researcher Naraghi's view, but the researcher Khouie and also the researcher sadr supported from it, by offering this view in the new version.
Keywords: the Presumption of continuity (Istishab), the doubtful declarative statements, the doubtful subjects, the Presumption of continuity of the doubtful declarative statements -
Page 53
The interaction of causes and effects is one of the most important discussions in the Usul al-Figh. The conclusion of this essay that can be obtained from Ijtehadi’s proofs and procedural principles is: non-existence of interaction absolutely, neither in the causes nor in the effects.
Keywords: Shari causes, Shari effects, interaction of causes, pursuance of causes -
Page 83
Certainly, signs (amarat) and procedural principles could be substitute instead of certain knowledge (qat’) to the judgment (hokm). However, substitution of signs and procedural principles instead of certain knowledge (qat’) to the judgment (hokm) when locates as subject of the judgment (hokm) is questionable. Could be substitute non-certain knowledge (zann) both instead of certain knowledge (qat’) and instead of certain knowledge (qat’) to the judgment (hokm) when locates as subject of the same judgment (hokm) by the single implication? Sheikh Ansari accepted the former and rejected the latter. The researcher Khorasani also has rejected the latter in reality. The researcher Esfahani although have not accepted the Khorasani’s proof, but is of the same idea with Khorasani. The professor Larijani argues that substitution of signs and procedural principles instead of certain knowledge (qat’) to the judgment (hokm) when locates as subject of the same judgment (hokm) is possible both in reality and in demonstration.
Keywords: certain knowledge (qat') to the judgment (hokm), certain knowledge (qat') to the judgment (hokm) when locates as subject of the judgment (hokm), substitution of signs, procedural principles -
Page 105
This research is going to descriptive theories of meaning. The discussion about nature of meaning is one of the principles of science of text interpretation. So theory of meaning has an important role in the interpretation of text in general, and in the interpretation of religious text in especial. In this essay, in the first stage, some of the most important theories of meaning are evaluated by analyzing. In the second stage the relation between words and meaning, scope of meaning and facts are explained. In addition, the theory of nomenclaturism with characteristic of generality is justified. This essay is going to comparative principles, proofs and requirements of theories of meaning.
Keywords: meaning, interpretation of text, theories of meaning, nomenclaturism, facts, concepts -
Page 137
This article pathologizes the tradition-oriented approach in interpretation and understanding of Qur’an, and puts under scrutiny the problem of its authenticity of appearances (zohur), and views of shia’ and sunni’s traditionalists about it. Finally, a new version of their proofs in rejecting of Qur’anic appearances presented. In this version, the proofs of traditionalists in three fields discussed: the implication of Qur’an, language of Qur’an, and indication of Qur’an. In the field of implication of Qur’an, the claim of especiality of implication of Qur’an argued. In the field of language of Qur’an, the claim of complexity and similarity of language argued. Moreover, in the field of indication of Qur’an, the claim of to be non-certain and invalidity of indication of Qur’an are discussed.
Keywords: Authenticity of appearances (zohur), Quran, Traditionalism approach